Använda blixt – räddare i nöden eller ständig kompis

Ibland så räcker inte ljuset till för att få den bild man tänkt sej.
Då kan man antingen höja ISO-talet, förlänga slutartiden eller öppna upp bländaren.
MEN om nu inte det går ELLER du inte vill ändra någon av de tre exponerings delarna – det kan vara väldigt mörkt, kontrasterna blir för stora, skärpedjupet blir för litet, bilden blir för brusig…
Ja det finns nog ett antal fler orsaker till att befintligt ljus inte är det bästa eller inte tillräckligt.

DÅ kan det vara bra att kunna lite om hur man använder en blixt!
För det är ju trots allt bilden och innehållet som är det viktigaste – exponering etc är ju bara ett tekniskt hantverk!
INTE att man är en dokumentärfotograf eller jag plåtar bara i befintligt ljus ELLER vad man nu kan hitta på för att dölja att man inte behärskar blixttekniken!

Det finns dock olika sätt att använda blixt och hur blixtljuset kontrolleras – med manuell blixt eller TTL-blixt.

Med manuell blixt måste du justera någon av de 4 inställningarna, (bländare, ISO, avstånd, blixtstyrka) och balansera dem för korrekt blixtexponering.
När det gäller Slutartiden, så påverkar den bara det befintliga ljusets styrka. Dock finns det något som kallas kortaste synk-tid. Det är den kortaste slutartiden som kameran kan synkronisera med en blixt. Normalt runt 1/200, kortare tid resulterar i att sensorn/filmen ej blir helt exponerad.

Du kan använda en ljusmätare, kika på kamerans skärm eller till och med använda histogrammet för att få korrekt blixtexponering.

Med TTL-blixt så styr kameran och blixten, blixtens uteffekt (d.v.s. ljusstyrkan) när du justerar någon av de 3 andra inställningarna (bländare, ISO, avstånd).

Det är i ett nötskal – skillnaderna mellan manuell blixt och automatisk / TTL-blixt.

Men låt oss titta närmare på detta…

4 saker som bestämmer exponering

För korrekt BLIXT- exponering måste 4 saker kontrolleras och balanseras:


– BLÄNDARE
– ISO
– AVSTÅND (från blixt till motiv)
– LJUSSTYRKA (blixtens faktiska ljusstyrka, med hänsyn tagen till eventuell diffusion)

Två saker relaterar till kamerainställningar och två saker relaterar till själva blixten.

SLUTARTIDEN påverkar bara hur mycket av det befintliga ljuset som skall “ingå” i exponeringen. Man balanserar alltså det befintliga ljuset (slutar-iden) med de 4 ovanstånde blixt-relaterade sakerna

För att verkligen förstå blixtfotografering är det viktigt att memorera dessa fyra saker.

Manuell blixt

En blixt fungerar helt enkelt genom vid utlösning, skicka en konstant mängd ljus som träffar motivet den är riktad mot.

Fotografen kan styra uteffekten på sin blixt genom att justera inställningarna i bråkdelar av maximal effekt, t.ex. 1/4 effekt, 1/8 effekt, 1/16:e effekt. etc.

Det bör påpekas att det absoluta värdet på ¼ effekt kommer att variera från blixt till blixt, eftersom varje modell och fabrikat av blixt, har olika maximal effekt.
Manuell blixtexponering mäts enklast med en handhållen blixtmätare eller genom att efter provexponering, kolla på kamerans bildskärm.

För att upprepa: med manuell blixt har vi fyra saker som bestämmer blixtexponeringen:
– den faktiska uteffekten (ljusstyrkan) från blixten
avståndet från vår ljuskälla till motivet,
bländaren
ISO
(Slutartiden påverkar bara befintligt ljus)

Vilken som helst av de fyra sakerna kan användas för att kontrollera mängden ljus som faller på ditt motiv.

På en manuell blixt väljer du hur mycket av blixtens ljusstyrka, som du vill ha.
Som här 1/32 av full styrka
På en TTL / ETTL blixt väljer blixten själv hur mycket av blixtens ljusstyrka som behövs, tillsammans med kameran inställningar

Blixt med TTL

Det andra sättet att kontrollera blixtexponeringen är när blixten styrs av kameran, som då mäter mängden ljus som kommer genom kamerans lins, kallas Through-The-Lens blixtmätning, (därav TTL-blixt.)

Ställ in KAMERAN MANUELLT,
dvs välj slutartid, bländare och ISO-tal manuellt.
(Det funkar INTE med någon av de automatiska inställningarna, P; A eller dylikt)

Med TTL-blixt så varieras sedan alltså blixteffekten med styrning av kamerans mätsystem.
Det betyder att vid vald och inställd bländare eller ISO, eller avståndet på kameran, så ger TTL-blixten rätt mängd ljus!
(Slutartiden du valt påverkar bara befintligt ljus)

Detta är en så viktig punkt att förstå om TTL-blixt, att jag vill nämna det igen för att betona det.

Med TTL-blixt påverkas inte vår valda bländare eller ISO (inom ett visst användbart område) vår blixt-exponering – och på sätt och vis blir vårt val av bländare och ISO ointressant för vår blixtexponeringsmätning. (Vår kamera och blixt samarbetar för att beräkna vad den anser vara korrekt blixtexponering och ökar eller minskar uteffekten från blixten.)

Det som påverkar vår TTL-blixtexponering är reflektionsförmågan hos vårt motiv och hur stort motivet ser ut. inom vår ram.
Ha koll på hur ljust/mörkt bakgrund och motiv är – för det kan påverka HELA exponeringen på ett FELAKTIGT sätt!

Med andra ord: Bländare (och ISO) ändrar inte blixtexponeringen när vi använder TTL-blixt.
Detta beror på att kameran kommer att tala om för blixten att avge mer (eller att avge mindre) ljus, som kameran anser nödvändigt för korrekt exponering.

Med TTL-blixt kan du ändra din bländare från f/4 till f/5.6 till f/8 … och dina blixtexponeringar ska se likadana ut.
På samma sätt om du ändrar din ISO, bör dina TTL-blixtexponeringar se likadana ut.

Anledningen till detta är att din kamera och blixtens TTL-mätningssystem, tar hand om den grundläggande blixtexponeringen … och kan göra detta inom ett visst intervall av valda bländare och ISO-inställningar.

Dock skall man ALLTID ha koll på om bakgrunden ändras eller om “bildytan” (t.ex ljusare eller mörkare) ändras på något annat sätt.
Dock rekomenderar jag, att vill man ha exakt samma ljus, på många bilder, på samma avstånd – skall man välja MANUELL blixt.

Så när du tittar tillbaka på de fyra saker som påverkar manuell blixt, kommer du att märka att ingen av dessa, varken avstånd, bländare eller ISO-inställning, ändrar vår TTL-blixtexponering. (Inom rimligt räckvidd förstås.)

Och det är i detta som vi ser den enorma skillnaden i att använda (och förstå) manuell blixt vs TTL-blixtmätning.


Undvik DIREKT ljus från blixten

Aldrig direkt ljus mot modellen/motivet – inte heller då du har en dome, eller annat “Tupperware”-liknande sittandes på blixten.
Utan sätt istället en bit svart foam som  blockerar direkt ljus mot motivet OCH studsa blixtljuset mot en vägg, bakom eller vid sidan om dej.

Ger en aning bättre ljusspridning, men ger fortfarande ett DIREKT ljus på motivet.
Dock UTOMHUS kan den högra vara användbar

Studsa blixtljuset mot en vägg bakom dej – se mer om The Black Foamie Thing, här under

Vill du ha ett jämnare ljus över hela bilden?
Även då studsa ljuset mot en vägg, då blir ljuskällan större OCH ljustappet blir mindre mellan för- och bakgrund.
LÄS mer om hur du gör på >> the INVERSE SQUARE LAW

En viktig sak

När du plåtar med blixt, så kan du använda alla slutartider ner till kamerans kortaste synktid.

Den kortaste slutartid som kameran kan synka med din blixt, varierar mellan olika kamera-märke. Vanligast är 1/200 eller 1/250 .

Det är enkelt att kolla själv.
Sätt på blixten och rikta den mot en ljus vägg. Ta en bild med olika korta slutartider.
När det syns en svart kant i botten av bilden, då har du passerat kamerans kortaste synktid.

“Släck” allt befintligt ljus

Genom att använda den kortaste möjliga slutar-synktiden, lågt ISO-tal och en liten bländare, så kan man faktiskt ofta “släcka-ner” det befintliga ljuset.
Att tänka på är att slutartiden har INGEN betydelse för blixtexponeringen!
Bortsett från att den INTE får vara kortare än ca 1/250 (eller vad din kameras kortaste synktid är)

Funkar lika bra på en manuell blixt..

The Black Foamie Thing

Ett använbart och BILLIGT hjälpmedel – för att få mjukt ljus med din blixt. En bit tunn svart skumgummi/foam och en hårsnodd = ca 20:-

Studsa ljuset mot väggen bakom dej eller vid sdan och använd en bit svart foam (skumgummi) på blixten, då kan du avskärma blixtljuset, så att det inte når motivet DIREKT!
Då får du mjukare skuggor och inga röda ögon på ev modeller.

Läs mer på >> Mjukt ljus med blixten

Var inte rädd för att använda höga ISO, dagens kameror klarar höga ISO-tal, utan att ge för brusiga bildfiler.

Vid bland ljus t.ex glödlampor/tungsten, sätt ett varmtonsfilter på blixten

…som på en TTL-blixt

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.