On-camera flash och svart foam
Ett enkelt sätt att få ett mjukt ljus, antingen på porträtt eller ett stilleben. UTAN att ha tillgång till bouncer, paraply eller andra ljusformare.
Tricket är #blackfoamiething som blockerar direkt blixtljus på motivet, ljuset istället studsar från en vägg eller bakifrån
När man tar ett porträtt t.ex och studsar blixtljuset upp i taket. Det blir visserligen mjukare (taket sprider ljuset mer än det lilla blixthuvudet).
MEN i och med att ljuset nu kommer rakt uppifrån, så skapar det starkt överljus och ger skuggor under ögonen. Dessutom ger det ett platt ljus som kommer från kamerans position, i princip rakt på. FULT!
Om du istället studsar blixten från en vägg vid sidan av dig, eller bakom dig, så är ljuskällan i förhållande till motivet mycket större än om du hade fotograferat med blixten rakt på. Det är en stor skillnad. Ljuset blir mjukare. Riktar du ljuset mot en vägg, så blir ljuset dessutom inte så platt!
En nyckelfaktor i båda dessa bilder här ovanför, är att det INTE fanns något ljus direkt från min blixt på mitt motiv.
#blackfoamiething
– det är billigt och enkelt.
Det här handlar om den lilla svarta gummibiten, ger ett mjukt och fint ljus som du kan få från din blixt PÅ kameran.
Det finns ingen dyr version 2.o som behöver köpas ny igen nästa år.
Det är en bit billig svart skumgummi som hålls på plats av två hårband.
Det är det, det handlar om …
…och givetvis din tanke på HUR du använder din blixt och ljussättning.
Så i slutändan handlar allt detta INTE om en specifikt formad enhet med en fantastiskt designad rem, tillverkad enligt snäva specifikationer eller konstruerad perfekt …
Det är helt HUR du använder ljuset från din blixt!
Den ljussättning med min blixt, som jag användt är indirekt, både på porträtten här ovan och på mina små stilleben till höger.
När jag “studsar” ljuset från min blixt, genom att luta och vrida den, får jag det studsade ljuset i en vinkel – bort från motivet. Men ljuset som “åker ivag” blir ändå riktat, när det når motivet. Där blir områden med skugga och ljus, bilden blir inte så platt.
För bounce flash behöver inte se platt ut. Genom att hålla den grundläggande fysiken i åtanke, vad gäller infallsvinklar och reflektans, är det vanligtvis lätt att ta reda på var man ska studsa ifrån för att förbättra det tillgängliga ljuset, eller hur man gör studsande blixtljuset mjukt, men riktat.
Du styr alltså, ljuset från din blixt PÅ kameran genom att blockera/flagga blixtljuset med en bit svart foam, #blackfoamiething, så blixtljuset INTE når motivet rakt på!
SE videon här under!
Naturligtvis kan du använda andra material på samma sätt. Fördelen med svart foam, är att det lätt formbart och tar liten plats i kameraväskan.
Men det viktiga är att det blockerar direkt blixtljus mot motivet.
Neil van Niekerk…
…har satt ihop en massa artiklar om ljussättning med on-flash camera – dvs Blixten PÅ kameran.
Neil jobbar i huvudsak som porträtt och bröllopsfotograf, i New Jersey/New York. Men han tar även företags- och kommersiella foto.
Men han driver också en blog, med mycket bra tips och handfasta råd.
Jag har här plockat ut några video och en lista på artiklar, där han förklara det här med att få BRA bilder med blixten PÅ kameran!
Första videon handlar om hur man änvänder en bit svart skumgummi både praktiskt och kreativt…
.
Den andra videon är en en nästan en timme lång bruksanvisning i att få bra bilder med blixten PÅ kameran
Artiklar om the blackfoamiething som du hittar på Neils blogg
- throw away the tupperware!
- an example of bounce flash technique (cute baby)
- the black foamie thing
- how to bounce flash
- video clip – using the black foamie thing
- bounce flash with and without the black foamie thing (model: AD)
- flagging your flash to control back-lighting (model: Aleona)
- bounce flash portrait – a consistent technique (model: Shawna)
- bridal portrait with bounce flash (bride: Stacey)
- bounce flash technique – mimicking soft window light ( bride: Jennifer)
- bounce flash & short lighting (model: Noreen)
- bounce flash & catchlights
- using the black foamie thing to bounce flash forward (wedding: Tatiana)
- why I use a light modifier that is black (bride: Heather)
- directional light from your on-camera flash (bride: Laura)
- bounce flash photography & white balance settings (model: Roz)
- bounce flash: adjusting the black foamie thing as a snoot (Peiwen & Eric)
- wedding photography – tips for detail shots of the wedding rings
- bounce flash for bridal portraits (bride: Christine)
- using on-camera bounce flash outdoors at night (wedding: Jen & Chris)
- bounce flash photography tip – bouncing flash towards a window (model: Anelisa)
- how do you meter for TTL flash & ambient light (ring-bearer)
- photographing the wedding processional with extreme bounce flash (Allison & Scott)
- directional light from off-camera bounce flash (Ulorin Vex, Monaco foyer)
- wedding photography: bounce flash indoors … in the limo
- gelling your flash for effect (model: Bethany)
- my favorite lighting setup to photograph kids indoors – bounce flash!
- various scenarios: balancing flash with ambient light (model: Catherine)
- bounce flash & direction of light (model: Carly Erin)
Inverse square law
Mycket av Neils ljussättning med en blixt bygger på den berömda Inverse Square Law – dvs det faktum att ljuset tappar 2 steg i ljusstyrka var gång du dubblerar avståndet och vice versa när du halverar avståndet.
Du kan läsa mer om Inverse Square Law här >> 2 steg mindre ljus vid dubblering av avståndet
Använd blixt – räddare i nöden eller ständig kompis
Vill du lära dej mer om att använda blixt, så har jag samlat lite om hur det funkar samt lite om skillnaden på en manuell blixt och en TTL-blixt.
Klicka här >> Använd blixt – räddare i nöden eller ständig kompis
Källor: Neilvn.com – Youtube –
Upptäck mer från
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Bli först med att kommentera