Äppple & Päron i Matbords-studion

Som vanligt när vädret visar sej från sin blöta sida, så plockar jag fram min “Matbords-studio”. Den ser förvisso lite olika ut för varje gång, men platsen – den är den samma.

Denna första söndag i november var min idé att plåta stilleben. Friska italienska äpple och en belgisk pära, fick bli modeller. Tillsammans med en japansk kamera och optik samt kinesiska blixtar och en svensk fotograf, blev det ju ett rätt internationellt gäng 🙂

Två blixtar, där en sattes på ett stativ och den andre på ett litet klämstativ. Blixtarna styr med en radiotrigger som sitter på kameran.

Kameran är min Fuji X-T2 och optiken var denna gång ett Pentax Takumar 100/4 macro.

För att få den lite “drömska” tonen i de senare bilderna, så sätter jag en bit svart nylonstrumpa framför optiken.

Det mesta av vad som använts till bilden.

Bakgrundsduken fästes enkelt på ett litet T-stativ. De svarta pappskivorna som jag använder för att få ljuset dit jag vill samt den vita till vänster, har “limklämmor” som fot.

För att få till ljussättningen som jag tänkt mej, så börjar jag med att bara använda huvudljuset på stativet. Som syns bilden här under så blir det rätt hårt och skarpa skuggor.
Så jag sätter på blixten på det lilla klämstativet och riktar det rakt upp i taket. På det viset fär jag ett mjukt och “stort” ljus. Denna blixt får en 1-2 stegs lägre effekt än huvudljuset.

Endast huvudljuset, ger skarpa skuggor
Med även upplättnings-blixten, blir skuggorna mjukare
Blixten i nedre vänstra hörnet, agerar upplättningsljus och den på stativ uppe till höger ger huvudljuset.
Jag tyckte ljuset blev för “platt”, så jag tog väck de svarta pappskivorna och provade med att sätt en bladväxt där istället.
Ljuset blev på detta sätt lite oregelbundet och kändes inte så “studio-aktigt”.

Men jag satte tillbaka de svarta pappskivorna och blomman fick återgå till fönsterbrädan, då jag inte var riktigt nöjd med kombon.

För att få “kalla” skuggor, dvs ganska mycket blått i det mörka, så ändrade jag vitbalansen till 2500 Kelvin. För att få äpplena och päronet i “rätt” färg, så fick huvudblixten på stativet ett CTO-filter med gradering 1/1. CTO är ett varmt, orangefärgat filter. Den andra blixten fick inget filter, då den ju agerar som upplättning i just de skuggiga partierna.
Dessa två CTO-filter gör att där det ljuset faller, “blir “tar ut” min sänkning av färgtemperaturen och ger frukterna rätt färg.

Vitbalansen ändrad till 2500 Kelvin
Dock blir inte ljuset exakt rätt, som syns här, utan en liten justering i Lightroom behövs.
Istället för bladväxten, så använde jag mej av enbart en liten gren med blad OCH ett reklamutskick för bilbesiktningen. Det sistnämnda var för att reducera ljuset i det bortre vänstra hörnet av bilden.
Här syns det tydligt bladen ger ett lite ojämnt ljus och reklamutskicket tar ner ljuset bakom frukterna.
Här har också färgtemperaturen justerats upp till 2750 Kelvin

När väl denna ljussättning var klar och jag var i stort sätt nöjd, så började det roliga :
Här under ser du en del av de olika varianter av ovanstående “recept”.

Så bara sätt igång och prova själv. Det är en fin sysselsättning en regnig söndag i november. OCH man behöver inte alla prylar och pinaler som jag beskriver. T.ex så går det lika bra med ett reklamutskick från ICA 🙂

// Conny



Upptäck mer från

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.