Vardagsrums-studio!

Det finns många sätt att tillbringa en söndag i maj. Jag valde att plock fram min nyinköpta kamera (en beg Fuji X-T4) och arrangerade i snabb takt om matrumsbordet till min ”Vardagsrums Studio”.

Det blev en svart bakgrund bakom det svarta bordet. Först ut blev tre små rosor (fejk i siden).

Belysningen 2 st blixtar, Godox 860II samt den lilla IT32 för upplättning bakifrån.

Min tanke var att öva lite på ljussätnning, samtidigt som jag ville få lite träning på att använda den nya kameran.

Eftersom det var fint väder ute, soligt och grant men med en kall vind.

Jag ville jobba med mitt Takumar 100/4 och med stor bländare (4-5,6) samt lågt ISO.
Med solen som lyste up min ”studio”, var det sköt att konstatera att High Speed Sync, verkligen funkade.
Så med slutartid på 1/500 ISO 160, så hade solen inte en chans inomhus.

För att få huvudljuset precis där jag vill, så tog jag ett A4-papper och formade till en strut! Billigt och enkelt.
Allt i en hållare för Bowensfattning.


Vill Du se ALLA bilderna, så klicka på länken till min Portfolio
>> https://connym.myportfolio.com/20260517 <<


När jag tröttnade på fejk rosorna, så plockades det ner lite fotoböcker och en vintage kamera.

För att få lite gammaldags stil, mjukare skuggor, så satte jag en bit svart nylonstrumpa framför objektivet.

En blixt på vardera sidan, med diffuseringsskärm framför, så blir skuggorna mjukare
I denna bilden så förstärkte jag känslan av gammalt. I Lightroom la jag till grovt korn, samt sepia ton.

Vill Du se ALLA bilderna, så klicka på länken till min Portfolio
>> https://connym.myportfolio.com/20260517 <<




Upptäck mer från connyM | fotograf

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.