FFiM

Porträtt under en intervju

I samband med FFiMs 85 års jubileum, så gav föreningen ut en jubileumsbok – 85 år av minnen och minnesbilder –
Till denna bok var det ju ETT GIVET uppslag. Ett reportage om nestorn i Fotografiska Föreningen i Malmö.

[ Se MER FOTO… ]

Fotografering

En blivande modell…

Att posera är en konst, något som finns naturligt hos en del. Att vara kompis med kameran, känna sej bekväm framför ett ”glas-öga”. Att kunna vara ”närvarande” i bilden. …och för mej är det alltid lika kul, när man får chansen att agera fotograf. Så här är en modell som [ Se MER FOTO… ]
Fotografering

Lite ”strump”-porträtt…

Porträtten är tagna i snålblåsten, nere vid Lomma beach. Förutom ordentlig klädutrustning på kroppen, så var kamerautrustningen kompletterad med Fuji X-T2 och 56/1,2. Alla porträtten är tagna med denna excellenta kombon. Optiken var inställd på bländare runt 2-2,8 och försedd med svart nylonstrumpa framför linsen.

[ Se MER FOTO… ]

Fotografering

Årets Julkort 2020

Det är en gammal tradition, säkert 40 år tillbaka, att vi alltid gör våra egna julkort.De första åren så fotograferade vi och framkallade papperskopior OCH sedan så klippte och klistrade vi! Numera så är det lite mer ”tekniskt”. Bilden fotograferas och görs så ”färdig” det går i kameran. Små justeringar [ Se MER FOTO… ]
Fotografering

Steka kroppkakor

Jag och kroppkakor har ett något ansträngt förhållande. Jag gillar nämligen inte denna blekingska anrättning. En ”mat”-rätt som många betraktar som en kulinarisk höjdpunkt 🙁Däremot min kära modell/hustru och mina barn. Barnen tycker t.o.m att hennes kroppkakor är bättre än mormors i Karlskrona! Kvinnor faller för smicker och när jag [ Se MER FOTO… ]
FFiM

Min kära hustru – min tappra modell

Att vara gift med mej kan nog vara en tuff utmaning – åtminstone när jag får en kamera i handen. 🙂Dessa bilder togs inför en uppgift i vår Porträttgrupp i Fotografiska Föreningen.Vi hade några tema att förhålla oss till. Det var – Closeup, Scary, Siluett och Motljus –Vilken bild som [ Se MER FOTO… ]
FFiM

Tysk kvalité rakt igenom

Att Rolliecord är en tysk kvalitéts kamera, vet nog de flesta. Att en tvåögd Rolleicord är av äldre årgång, en kamera som laddas med rullfilm på en 120-spole. Det kanske nog oxå många har koll på. Men att min kompis Wolfgang, också fotografiskt är tysk kvalité ! Det är det [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Ett Tage citat till

Ett citat till, ur Tage Danielssons digra samling. Ett lika underfundigt som det igår. Dessutom hittade jag en bild ur mitt arkiv. En selfie som jag aldrig publicerat förut.
Dagens Bild

Ansikten utan ögon

När solen skiner är det gött – men när kvicksilvret sticker över 30 grader, då följer jag självmant t.o.m med in på varuhus! Åtminstone om de har fungerande AC !! En sån dag var det i torsdags. En j-kyligt varm dag i slutet av juni. Men med min trogne följeslagare, [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Porträtt på mig – på gammalt vis

Privata projekt är alltid roliga. Att följa någon som gör något intressant och på det sättet få nya kunskaper. Att dokumentera i bild som jag gjort med Brevduveklubben i östra Malmö och med bilmekanikern Igge. Det ger mig mycket tillbaka, att använda kameran för att få nya kunskaper och träffa [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Porträtt i motljus

För några dagar sedan hade vi i FFiM, en liten fotosession i Pildammsparken. Det blev stämningsfulla bilder i de varma sista solstrålarna. Som dessa  på Gabi, Wolfgang, Anne-Grethe och Helga. Publicerat från min Samsung Tablet.
Blixt

Porträtt i varmt kvällsljus

En härlig maj kväll, närmare bestämt onsdagen den 15:e var vi ett gäng från Fotografiska Föreningen i Malmö, som hade en liten workshop i porträtt-fotografering. Det var de driftiga tjejerna Anne-Grethe och Sussi  i föreningens Porträtt-grupp, som ordnat det hela. Med hjälp av Annika och Anette, som fixat modellerna. Dessa [ Se MER FOTO… ]
Fotografering

Porträtt med min Yashica 635

Att fotografera med analog kamera, alltså en med riktig film i, är att jobba annorlunda och i lugnare tempo. Dels är där oftast, som i mitt fall, ingen automatik. Utan det ÄR ANALOGT, allt skall ställas in manuellt. Att då ta porträtt,  gör att man är mer ”närvarande”, närmare den [ Se MER FOTO… ]
FFiM

Porträtt i Malmös nattljus

Att fotografera i olika miljöer och i olika ljus. Att få till en bra bild, även när ljuset skiftar mellan att vara stenårt strålkastarljus och mjukt fint ljus som strålar från varuhusens gigantiska skyltfönster, det är en kul utmaning. Sen skall vi snacka lite om de olika lampornas färg-temperatur. Allt [ Se MER FOTO… ]
Fotografering

Porträtt i Pildammarna

Margareta En skön kväll i skiftet från maj till juni, var jag tillsammans med ett gäng från Fotografiska Föreningen och fotograferade porträtt i Pildammarna. Vi startade vid Margareta-paviljongen och sökte oss sedan ut till olika sköna miljöer och fina bakgrunder i Malmös vackra park. Stort tack till de fyra modellerna [ Se MER FOTO… ]
Fotografering

nu jobbar jag på den inre charmen ;)

En lek med ljussättning och digital självutlösare i mobilen… …och en lagom portion ego-boost ! Den yttre polityren blir mer och mer skrovlig – den inre charmen får då jobba hårdare  🙂    
Fotografering

Pianist på Viktoria-teaterns scen

Att mitt i den stora Jul-handels ruschen, kunna smita in på en Julmarknad, där utbudet bara var böcker, det var mycket lugnande 🙂 Att sedan få höra härlig musik från scenen, var en stor bonus. Malin Carlberg både spelade och sjöng så underbart. Så det var inte bara glöggen som [ Se MER FOTO… ]