Fotografering

…pensionär på gatu-festival

NGBG-gatufestival – NorraGrängesBergsGatan I lördags åkte hustrun och jag med både buss och pågatåg till Persborg och tog sedan med hjälp av apostlahästarna oss till Norra Grängesbergsgatan.Redan flera kvarter därifrån hördes musiken klart och högt. Vi gjorde vår entré på gatfestivalen strax efter två och kändes oss först lite som [ Se MER FOTO… ]
18:e slussen

Lilla kanalrundan del 1 – rälsbuss

Gör resan Bengtsfors-Långbron-Bengtsfors längs Dalslands kanal. Du väljer själv om du vill börja Lilla Kanalrundan med rälsbuss eller kanalbåt eller åka tvärtom. Vi valde att köra till Bengtsfors och parkera bilen där. Väl där så hann vi med både att köpa biljetter och glass, innan vi äntra tåget för att [ Se MER FOTO… ]
18:e slussen

Speglingar vid 18:e slussen

En skön och ljus söndags kväll, tog jag en liten promenad runt vår hyrda slussvaktarstuga vid Dalslands kanals 18:e slussen.Speglingarna i det mörka kanal- och sjö-vattnet, bara skrek efter att bli fotograferade. Så den alltid medhavda kameran gick varm. Skickat från min Galaxy
18:e slussen

4 dagar vid 18:e slussen

Att hyra en slussvaktarstuga innebär inte att man får öppna och stänga för slussning. Men det innebär att man sitter på ”parkett” för att njuta av hela skådespelet och den vackra naturen. Åtminstone om stugan ligger vid den 18:e slussen på Dalslands kanal. I mitten av augusti var hustrun och [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Nu är den plockad – hösten är räddad

Johannes ört och Pors är väldigt gott, om man som jag extraherar det med fin vodka!Efter ca en vecka, så silar man bort blommor resp blad och sedan får det stå ”å götta till sej” några månader. Därefter späder jag detta extrat med 2-3 delar ren vodka OCH avnjuter den [ Se MER FOTO… ]
FFiM

Bland vita örnar och kompisar

En måndags kväll i början av Juni, samlades drygt 30 medlemmar i FFiM vid Musikkullarna. Det var dags att ha säsongsavslutning, med grillning och fotografering. Ett årligt återkommande ( 🙂 ) inslag i föreningens program. Och det var tredje året som vi var här, längst ute i Västra hamnen på [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Vintage porträtt

Vintagefolk i Malmö Vi som gärna klär oss i 30-, 40-, och 50-tal och inte är rädda för att visa upp det! Vi träffas ibland, snyggt klädda, och bevistar något trevligt etablissemang. Gruppens centrum är Malmö/Lund-området, men vintagegalningar från hela Sverige (minst!) som kan tänka sig att delta i någon av [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Hoppträning med Linnea

I slutet av februari så åkte två hästar till Landåsens Ridhus. Den ena var Tuvas häst Linnea och den andra var Thea, hennes ridtränare Jolinas häst. Det var hoppträning som stod på programmet. Tuva och Jolina hade bokat en timmes inomhus träning i det stora fina ridhuset. Jag, Ingrid och [ Se MER FOTO… ]
Anders-bilreperatör

Höja Bilservice går i pension

Efter att ha följt Anders, ägaren till Höja Bilservice, under några år, så var det dax i mellandagarna att ta de sista bilderna i detta projekt.Tråkigt men sant, då herr Bilreperatören bestämt sej för att gå i pension. Så efter ganska exakt 25 år i lokalerna har Anders lämnat in nycklarna [ Se MER FOTO… ]
Fotografering

Några timmars rep och jam

The Quack –När fyra herrar som under tidigare år. spelat i olika band OCH VERKLIGEN gillar att spela, att jamma och tycker det är jättekul att göra detta tillsammans – DÅ blir det bra! Sedan en tid träffas de hemma hos Mats i hans lilla studio varje måndagskväll. Under några [ Se MER FOTO… ]
Fotografering

Tuva och Linnea

Hästar Hästar Åren går fort och Tuva har tyvärr sagt adjö till sin häst, Russel, som har somnat in i höst. Men nu har Linnea kommit in och fyllt ut tomrummet. Linnea är en pigg fyraåring och ”bor” på Stuteri Säby i Vintrosa. Tuva har blivit den som tar hand [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

En liten ljusglimt

När jag idag (söndag) tittar ut, så är det mörkt, blåsigt och det småregnar. Då är det fint att kunna plocka fram små ljusglimtar från gårdagens promenad längs Lommabukten. Jag hittade i en solbelyst glänta, några lite frusna, ja nästan upptinade nyponrosor.
Fotografering

porträtt det senaste året

Det är mycket som hamnar på sensorn i mina två kameror . Då jag oftast har min Fuji X100F hängandes på vänster axeln, när jag lämnar hemmet. Så är det ju inte så konstigt. Då blir det för det mesta ”dokumentation” av det som jag passerar och ser, allt från [ Se MER FOTO… ]
FFiM

Gänget på farmen…

Med högburet huvud poserade alpackorna på farmen i Gröstorp. Lite nyfiket såg de ut att inspektera oss, där vi stod med kamerorna riktade mot dem. Regnet skvalade sakta ner från en gråmulen himmel. Så kan det bli ibland när FFiM har sin årliga styrelseresa. I år var vi 10 st [ Se MER FOTO… ]
FFiM

…en verkstad – kanske övergiven

Det är något visst med lite lätt övergivna platser. Damm, spindelväv och ljus som strilar in genom smutsiga fönster samt saker som bara blivit kvarglömda eller… Är man ute i ”the-middle-of-no-where” med likasinnade fotonördar, så är motivsökandet ofta koncentrerat till liknande platser som den här verkstaden. Den användes fortfarande enligt [ Se MER FOTO… ]
Cobra-replikca

En man och hans Cobra

I slutet av mars hade jag bestämt träff min kompis Tomas nere vid hans verkstad. Det var dax att provköra hans bilbygge. Tomas har hållit på några år med att bygga en Cobra-replica från scratch. Ett färdigsvetsat chassi inköptes för ca 15 år sedan. I samma paket kom också den [ Se MER FOTO… ]
Fotografering

M/F Axel – Fiskartorget till Nättraby

Under sommarmånaderna så är M/F Axel i trafik mellan Fiskartorget och Nättraby.

På den nästan trekvart långa båtresan angörs Dragsö, Sjuhalla innan färden går upp i Nättrabyån. Där bryggor för av- och påstigande finns i Åslätt, och Wrängö.
I Nättraby så ligger Axel stilla vid bryggan en stund, innan kaptenen tar fartyget tillbaka samma väg till Fiskartorget.

[ Se MER FOTO… ]

Foto-projekt

Golvläggare in action

Att fotografera olika yrkesmän och kvinnor, är något som ligger mej varmt om hjärtat. Jag har som utgångspunkt att försöka följa dem under en längre tid. I brevduveklubben BK FRAM, är det i och för sig inte några ”yrkesfolk”, men de de driver sin sport lika seriöst som ett yrke. [ Se MER FOTO… ]