Fotografering

Porträtt i kvällsljus

Några gånger om året, så är vi ett gäng från FFiM’s Porträttgrupp, som träffas ”po staun”.
I år blev det en träff nere på området runt gamla Kockums. Vi träffades vid fyren, strax intill klaffbron mot klassiskt skeppsbyggarområde.

[ Se MER FOTO… ]

Dagens Bild

…den berömda fyren

Alla Malmö-fotografer med lite lokalpatriotism i sej, har väl plåtat fyren vid klaffbron mot gamla Kockumsområdet. Då man oftast ser den i färgsprakande solnedsgångsbilder, så blev mina alster istället en skön gråskala. Från vitaste vitt till svartaste svart via en massa gråtoner. // Conny
Dagens Bild

…man ska ha husvagn

När jag såg denna något slitna husvagn, poppade Galenskaparnas berömda sång, direkt upp i huvudet. En av många bilder från söndagens rundtur längs ”söder-om-landsvägen”
Dagens Bild

Ett gult guppande blickfång

Många bryggor passeras på en timme. Åtminstone om man promenerar från Dragsö in till Karlskrona. Vissa bryggor är stora och ligger öppet. Andra är lite mindre och lite lätt dolda.
Dagens Bild

Saltö varv

Jag ser många sköna linjer i de båtar som finns upplagda på de kvadratmeter som varvet huserar över. Några är välputsade ”mahogny-skepp”, andra känns mer som restauerings-objekt. Mer eller mindre helt nya segelbåtar, ligger och väntar på att få sänkas ner i sitt rätta element.

[ Se MER FOTO… ]

Fotografering

Lördag i Malmö

Första lördagen i Augusti. Solen skiner från klarblå iff iff himmel. Kvicksilvret gör krumsprång i skuggan, mot den övre första 4:e delen av termometern. Skall det bli stranden eller…. Hon som bestämmer i 104:an på första våningen, tar ett snabbt beslut. Helt baserat på ålder och erfarenhet. Det blir en [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Ansikten utan ögon

När solen skiner är det gött – men när kvicksilvret sticker över 30 grader, då följer jag självmant t.o.m med in på varuhus! Åtminstone om de har fungerande AC !! En sån dag var det i torsdags. En j-kyligt varm dag i slutet av juni. Men med min trogne följeslagare, [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Lyste upp stan

Hon lyste upp Malmö – helt i samma intensivitet som den strålande solen. Hon bara stod där framför mej, vid övergångsstället. Hennes härliga färger gjorde mej än mer positiv och glad, ja helt i nivå med vad den sköna sommaren gör! Tyvärr hann jag inte med mer än att ta [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

…kryddar med Johannes ört

Johannes ört, den gula lilla blomman som ger en fantastiskt god snaps. Den har idag plockats och rensats och lagts i spritbad. Där skall den få ”löga sej” ett par dagar. Sedan skall blommorna silas bort och den mörka gyllene essensen skall spädas med ”redit” brännvin. … och kryddar med Johannesört, [ Se MER FOTO… ]
Fotografering

Foto från sommaren 2018

När man ligger i soffan och tycker att det där med Corona är mest skit. När det är varmt och gott ute, men det är inte riktigt som vanligt. Man skall vara försiktig med sitt umgänge. Nu gäller det att inte bara umgås med trevliga människor, nu måste de också [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Klevbrinkens skeppsdocka

Klevbrinkens skeppsdocka ligger några km utanför Söderköpinge och är en av de tre skeppsdockorna på Göta Kanal. En promenad med min Fuji X100 och sedan lite handpåläggning i Lightroom, gav dessa mustiga svartvita bilder Publicerat från min surfplatta
Dagens Bild

Porträtt på mig – på gammalt vis

Privata projekt är alltid roliga. Att följa någon som gör något intressant och på det sättet få nya kunskaper. Att dokumentera i bild som jag gjort med Brevduveklubben i östra Malmö och med bilmekanikern Igge. Det ger mig mycket tillbaka, att använda kameran för att få nya kunskaper och träffa [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Stirrar den på mej eller…

Den bara stod där. Undrar om den tittade ut över havet eller stirrade på mej! It just stood there. Wonder if it looked out over the sea or stared at me … . // Conny . Publicerat från min surfplatta.
Fotografering

Istället för Husvagns-helg

Idag, lördag den 18 april, blev det Årets Första SILL-MACKA ! Egentligen skulle vi varit ute med husvagnen eller faktiskt, egentligen skulle jag hjälpt en kompis. MEN ISTÄLLET så drog vi till  Smygehamn och inmundiga en mycket delikat Silla-Macka En riktig delikatess som Smyge-Fiskrökeri tillhanda håller och serverar i Smygehamn. [ Se MER FOTO… ]
Dagens Bild

Några bilder till från Långfredags vandringen

Blå Cafét en FÖRE DETTA pärla längs Öresundskusten, närmare bestämt strax söder om Lomma, med utsikt över Lomma-bukten. Här har det både varit restaurang, dansbana, café och ”Dagens-Rätt” har det serverats under många år. Men tyvärr sedan något år tillbaka är här stängt och tillbommat – fast av någon anledning, [ Se MER FOTO… ]